reklama

Chudobní boháči

Doba sa zmenila, ale ľudia nie. Prakticky všetky polia a lesy v našej oblasti sú súkromným vlastníctvom našich - prevažne starších občanov. Majú majetok obrovskej hodnoty, ale využívajú ho dostatočne?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

 Prináša im tento majetok patričný zisk? Žiaľ neprináša, lebo sme sa ako vlastníci nezmenili na kapitalistov a nedokážeme generáciami ťažko nadobudnutý majetok dnes efektívne využívať. Uvediem pár príkladov.

 Nie každý je schopný svoje polia obhospodarovať, preto vlastníci podpíšu zmluvu o nájme poľnohospodárskej pôdy a už sa viac o svoj majetok nezaujímajú a nechodia na valné zhromaždenia. Predseda družstva si tak vytvorí predstavenstvo i dozornú radu zo svojich zamestnancov a stane sa na desať rokov neobmedzeným pánom celého družstva, lebo jeho zamestnanci vo vedení družstva mu pochopiteľne schvália všetko, čo im predloží. Riadi zvyčajne družstvo tak ako bol zvyknutý v minulosti, nedokáže za súčasných náročných podmienok zabezpečiť ziskovosť družstva ani s dotáciami, ktoré v priemere na Slovensku predstavujú 258 Eur na hektár. Nevyužíva ekonomické rozbory, aby znížil počet pracovníkov ani nedokáže rušiť strediská, ktoré vykazujú len stratu, nedokáže obrábať polia tak, aby prinášali úrodu, lebo už nemá prostriedky na to, aby dal pôde kvalitné osivá, rastlinám hnojivá, či nutnú chemickú ochranu a ani nedodržiava agrotechnické termíny, lebo práce prevádza až vtedy, keď sa mu podarí požičať ďalšie peniaze. A tak družstvo netvorí zisk, ale každoročnú vysokú stratu. Motivácia tvoriť zisk sa pri tak vysokom zadĺžení už úplne stratila. Aby mohli ešte ďalej fungovať, tak často bankám založia nielen celý majetok družstva, ale už i dotácie, ktoré majú ešte len dostať na konci roka. A vlastníci akcií družstva ani nevedia, že takýmto hospodárením už prišli o svoj majetok, ktorý v družstve predstavovali budovy, stroje, hospodárske zvieratá..., lebo všetko je už zadĺžené viac ako je hodnota tohto majetku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Česť tým funkcionárom družstiev, ktorí družstvá riadia odborne, efektívne, vykazujú zisky a pracujú v prospech vlastníkov poľnohospodárskej pôdy.

 Ďalší príklad je z hospodárenia urbárskych spoločností. V našich lesoch sa ťaží obrovské množstvo drevnej hmoty, ktorej cena každoročne rastie, no zisk z tejto činnosti je pre vlastníkov lesov minimálny a akosi je to nastavené tak, že tento zisk pokrýva len platenie daní a slušné odmeny funkcionárom vedenia urbárov. Do vedenia urbárov však nie sú volení lesní odborníci ani ekonómovia, ale obyčajne len tí, ktorí sú ochotní túto prácu robiť a tých dobehne každý nákupca dreva. Vlastníci by mali uvažovať o výberovom prenajatí urbárskych lesov serióznym spoločnostiam, ktoré by ich dokázali spravovať, vykazovať zisk a platiť nájom k spokojnosti vlastníkom alebo o predaji urbárskych lesov ako celku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Najmarkantnejší je príklad, ako nemajetní poľovníci, ktorí desaťročia prakticky zdarma poľujú v urbárskych lesoch dokážu použiť metódy šmejdov a dobehnúť vlastníkov poľovných revírov. Urbárske spoločnosti určili zástupcov na jednanie o výške nájmu za poľovné revíry, no zatiaľ poľovníci ponavštevovali prevažne starších vlastníkov lesov a dali im podpísali splnomocnenia, kde bolo malými písmenkami napísané, že ich – poľovníkov splnomocňujú, aby si sami stanovili výšku nájmu za prenájom poľovného revíru! To ako keby podnájomníci ponavštevovali vlastníkov bytov, aby im podpísali splnomocnenie, že si sami budú určovať výšku nájmu za byt čo užívajú alebo akoby si lupiči dali podpísať od majiteľov bánk splnomocnenie, že si môžu vyberať z banky toľko peňazí , koľko chcú. Poľovníci metódy šmejdov ešte vylepšili tým, že si dali tieto splnomocnenia podpísať bez obmedzenia platnosti – na dobu neurčitú, teda i o desať rokov, keď sa budú stanovovať nové nájmy za poľovný revír môžu tieto splnomocnenia opäť použiť. Potom už len za pomoci draho plateného moderátora ako to robia aj šmejdi, notárky a splnomocnení od nadpolovičnej väčšiny vlastníkov si odsúhlasili symbolické nájomné za užívanie poľovníckeho revíru na ďalších desať rokov. A pretože sa im tento obchod (či podvod?) podaril, tak to zajedli guľášom a riadne ako sa na poľovníkov patrí i zapili. Poľovnému združeniu s množstvom zveri darí tak, že nevedia čo s každoročným ziskom, tak odsúhlasili aj to, že vlastníkom lesov zaplatia toto symbolické nájomné za prenájom poľovného revíru na celých desať rokov dopredu. A čo na to vlastníci lesov? Zase nič. Kým vo výberovom konaní by dostali za každý hektár poľovného revíru viac ako desaťnásobok, nemôžu nič namietať, lebo nadpolovičná väčšina z nich asi peniaze nepotrebuje a vzdala sa zisku z tejto činnosti tým, že podpísali splnomocnenia v prospech „šikovných“ poľovníkov. A tak sa z vlastníkov - boháčov i v tejto oblasti stali chudobní. Tak ľahko sa vzdávame výnosov zo svojich majetkov, že naši predkovia sa asi v hrobe obracajú... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Je nejaké riešenie pre vlastníkov lesov a pôdy? Ak sa vlastníci nedokážu zorganizovať, stretnúť sa v nadpolovičnej väčšine na valnom zhromaždení a z odborne zdatných vlastníkov si zvoliť predstavenstvá, či dozorné rady a ich prostredníctvom kontrolovať ako sa s ich majetkom hospodári, tak by mali svoj majetok čo najskôr predať tomu, kto výberovým konaním najviac zaplatí nech príde i zo západu, lebo dnes z ich majetku profitujú len špekulanti. 

Miloslav Suchár

Miloslav Suchár

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Čím som starší, tým zretelnejšie vidím problémy našej spoločnosti. Vyčítam si, že keď som mal možnosť ako primátor či poslanec Národnej rady tieto problémy riešiť, tak som urobil dosť málo. Možno blogovaním niekoho na riešenie týchto problémov upozorním a možno prijme niektoré moje odporúčania, ako by sa to dalo riešiť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu